PrasarBharti and I&B Scam Republic Tv and Zee Tv Violation

IndependentJournalis,NoGodiMedia,NoBikaooMedia.

How Republic TV and Zee Media ‘illegally’ reached millions of viewers
देखिए कैसे अर्नब और सुधीर चौधरी ने देश के पैसे के साथ घपला किया है

अर्नब की वॉट्सऐप चैट में जिस खबर पर राज्यवर्धन राठौर का जिक्र आया वो खबर ये थी जिसे मैंने कुछ दिन पहले आपके सामने लाया था. इस खबर में मैंने ये सवाल उठाया था कि प्रसार भारती का 52 करोड़ रुपया का घपला करने के बाद भी सूचना एवं प्रसारण मंत्रालय चुप क्योंं है. तो इसके बारे में खुद अर्नब ने बार्क के पूर्व सीईओ से बात करते हुए माना है कि राज्यवर्धन राठौर – जो उस दौरान सूचना मंत्री थे- उन्होंने इस मामले को किनारे कर दिया है. आपको नहीं लगता राठौर साहब को इसपर अपनी सफाई देनी चाहिए क्योंकि कार्रवाई तो सच में नहीं हुई. अर्नब और सुधीर चौधरी ने किया 52 करोड़ का घपला, मोदी सरकार के छूटे पसीने ये खबर अर्नब और सुधीर चौधरी जैसे तथाकथित राष्ट्रवादियों की पोल खोलेगी। ये लोग जो दूसरों को सर्टिफ़िकेट बाँटते फिरते हैं इन्होंने ही देश का इतना बड़ा नुक़सान किया है। ये रिपोर्ट newslaundry के रिपोर्टर आयुष तिवारी की स्पेशल स्टोरी से ली गयी है। स्टोरी का लिंक कॉमेंट सेक्शन में है। उसे भी पढ़ें और इस विडीओ को ज़्यादा से ज़्यादा लोगों तक पहुँचाकर इन दोनों का असली चेहरा दिखाएँ ये वीडियो। न्यूज़लॉन्ड्री संवाददाता आयुष तिवारी की स्पेशल रिपोर्ट पर आधारित है। आप चाहें तो उनकी ख़बर यहाँ पढ़ सकते हैं। https://www.newslaundry.com/2020/12/11/how-republic-tv-and-zee-group-illegally-reached-millions-of-viewers इस वीडियो को ज़्यादा से ज़्यादा लोगों में शेअर करें ताकि देश की आँखें खुल सकें

Posted by SAKSHI JOSHI on Saturday, January 16, 2021

https://www.newslaundry.com/2020/12/11/how-republic-tv-and-zee-group-illegally-reached-millions-of-viewers?fbclid=IwAR300C-Z4MsBMTXCJZXXXuII1LrpDw548xl3Ic7hfGN0JwLy4kYg-0bh18o

AndhBhatoo Abhi bhi sambhal jaoo warna desh ko his beechney walu mai tumhara shumar hoga.

MEDIA

How Republic TV and Zee Media ‘illegally’ reached millions of viewers

Government records show the two TV networks gamed the system to exploit Doordarshan’s DTH service without paying a dime to Prasar Bharati.

In 2017, Republic TV became available for telecast on DD Free Dish, Doordarshan’s DTH service, as did 31 other TV channels. This was in violation of the norms and cost the state broadcaster Prasar Bharati, which runs DD, at least Rs 52 crore, documents accessed by Newslaundry show.

Simply put, these 32 channels indulged in illegality to exploit a public DTH platform for free, with the help of Dish TV, a private DTH service then owned by the Zee Media. Over half a dozen of the channels were from the stable of the Zee Media.

The illegality was brought to the notice of the central information and broadcasting ministry, then led by M Venkaiah Naidu, which forwarded the complaint to Doordarshan. The ministry also asked Dish TV to come clean about the “unauthorised usage” of DD Free Dish by Republic TV.

Responding to the ministry, Doordarshan accused Republic TV and Dish TV of diluting competition and defeating the due process of auctioning DD Free Dish slots, and urged action against the private DTH platform.

DD Free Dish is a free-to-air DTH service provided by the Indian government. In 2017, it reached 22 million subscribers in the country, mostly rural, Hindi-speaking regions. To be available on this platform for a limited period, broadcasters have to bid for a slot and pay a fee amounting to crores of rupees.

Republic TV and Zee network channels circumvented this system to gain viewership on DD Free Dish.

A letter to Arnab Goswami

On May 31, 2017, Doordarshan sent a letter to Republic TV managing director Arnab Goswami and CEO Vikas Khanchandani. Marked “most immediate” and written by a section officer in the office of director general, Doordarshan, the letter read, “It is stated that Republic TV channel has not been placed on the DD Free Dish platform by Doordarshan. However, the channel has claimed that it is available on DD Free Dish platform. This amounts to fraudulent misrepresentation of facts.”

The letter noted that DD had received the complaint that the channel was “available illegally” on Free Dish from the I&B ministry. It enclosed a tweet by Republic TV and asked Goswami and Khanchandani to explain how they had “falsely claimed” to be available on Free Dish and why “action should not be taken against Republic TV”.

Goswami had quit as the editor-in-chief of Times Now in November 2016 to start his own English news channel. Republic TV, a pro-government megaphone, went on air on May 6, 2017.

On May 5, the day before Republic TV went live, it had tweeted out a list of DTH platforms it would be available on. The tweet was soon removed, but similar tweets by its then staffers remain online. The channel would be telecast, the tweet said, on the DTH platform of Videocon, Airtel, Tata Sky, and importantly, Dish TV and DD Free Dish.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *